Schrijven met hoofd- en subdoelen

goals

 

 

 

 

 

 

Ditmaal geen normale blog, maar een tijdelijke pagina in  het kader van een schrijfopdracht H5, om te zien of WordPress kan werken als gereedschap voor inleveren, publiceren & reageren.

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

14 Responses to Schrijven met hoofd- en subdoelen

  1. Lukaas says:

    KAAS

    Kaas. Wie kent het niet. Je hebt oude kaas en jonge kaas. Harde kaas en zachte kaas. Er is zelfs een boek dat kaas heet. Wij Nederlanders houden van kaas en produceren er per jaar wel 650 miljoen kilo van.

    Kaas is een voedingsmiddel gemaakt van melk. Bij het maken van kaas worden de vaste stoffen in de melk (eiwitten, vetten en mineralen) gescheiden van het vocht. Er wordt aan de kaas stremsel, zuursel en zout toegevoegd tijdens de bereiding. Kaas bevat, naast de hoofdbestanddelen dierlijk vet en eiwit, veel calcium en vitamines A, B en D.

    Kaas is dus super gezond en super lekker. Wist je dat er 1.5 miljoen kaaskoeien in Nederland zijn. We moeten maar oppassen want anders nemen zo ons kleine kikkerlandje nog over!

    -Lukaas, kaasspecialist

    • hminkema says:

      Okee, Lukaas. Ik gok: hoofddoel ‘informeren’ en subdoel ‘amuseren’. Klopt dat? Je stukje komt in de buurt van de populair-wetenschappelijke bladen als Quest, Kijk en Taptoe.

      Nul procent taalfouten is je niet gelukt, helaas. In de laatste alinea tel ik er vier, waarvan twee van dezelfde soort. Opsporen en verbeteren maar!

  2. Keyla Freshlake says:

    De Stofzuiger

    De stofzuiger is het meest gebruikte huishoudapparaat in Nederland. Het apparaat is snel en handig. Maar wat de meeste mensen niet weten is dat deze machine helemaal niet zo goed is als gedacht! uit wereldwijd onderzoek is gebleken dat des stofzuiger niet alleen de nummer één in stofzuigen is, maar ook de hoofdoorzaak van depressie, rugklachten en zelfs de dood. Doordat de stofzuiger gebruik maakt van elektro-magnetische straling, zuigt het de energie en levenslust uit de gebruiker. Wetenschappers raden dan ook aan om in plaats van een stofzuiger, een hond te kopen.

    • hminkema says:

      Dag Keyla, Ik denk dat ‘overtuigen’ je hoofddoel en ‘amuseren’ het subdoel was. Maar dat kan ook andersom zijn. De conclusie van je stukje is zo bizar dat het hele stukje er grappig van wordt, of in ieder geval ‘verdacht’. Mooi dat je de serieuze ‘deadpan’ stijl gedurende het hele stukje volhoudt. Zo werk je naar de climax toe, in de slotzin.

      Het is maar een kort stukje. Te kort om aan de opdracht te voldoen, eigenlijk. Zo’n kort stukje laat ook nauwelijks het gebruik van alinea’s toe, en dat was nu net ook een deel van de opdracht: alinea’s gebruiken.

      Taalfouten: ik vond er één, een kleintje. Jij ook?

  3. PIMda says:

    Het is tijd om te stoppen met je mond dicht te eten en vrij te worden met je mondbewegingen.
    Nu denkt u misschien, “Is dat niet vies?” waarop is zeg:” natuurlijk niet! Het is veel belangrijker om je vrij te voelen.” Ik vind het nou ook heel zielig voor dat eten om meteen in het donker te zitten. Laat ze dus even acclimatiseren door je mond open en dicht te doen! De stichting “wakker dier” vindt ook dat vlees met je mond open gegeten moet worden. Zo zegt Jan Mondricks van stichting “wakker dier”: “ het voedsel voelt zich zeer opgesloten in zo een en zich heel erg opgesloten als het niet even tijd krijgt om zich thuis te voelen in die mond. Het blijkt uit onderzoek dat eten dat goed is gelucht door het met je mond open te eten veel gezonder is dan eten dat met je mond is gegeten.
    Join the revolution! En eet nu met je mond open!

    • hminkema says:

      Dag Pim, ik houd het op ‘overhalen’ (misschien ‘overtuigen’) en ‘amuseren’. Gezien het absurdistische karakter van de tekst (zie ook Keyla) voert ‘amuseren’ de boventoon.

      Als je één-zins-alinea’s maakt (wat kan, in sommige vrijere schrijfstijlen), werk dan met witregels tussen de alinea’s. Dat maakt het retorisch of komisch effect sterker.

      Een probleem apart zijn de taalfouten. Dat zijn er nogal wat, en dat voor zo’n kort stukje. Ik kom tegen: typfouten, verkeerde spaties, verkeerde interpunctie rondom de directe reden, verkeerd verwijswoord (enkel/meervoud), ontbrekende hoofdletters, onnodige herhaling, ontbrekende woorden. Een hele puzzel. Probeer ‘m op te lossen.

      Verder had je nog op een plek een alineascheiding kunnen aanbrengen. Waar?

  4. A. Malik says:

    Tegen het leenstelsel

    Alle studenten in heel Nederland zijn vandaag bij elkaar gekomen om te staken tegen het leenstelsel. Het leenstelsel heeft zeker geen voordelen.

    Ten eerste er zullen nu veel minder mensen gaan studeren, omdat zij geen motivatie of interesse zullen krijgen in studeren door de hoge kosten na de studie.

    Daarnaast is het maximaale bedrag van €30.000 voor sommige studies, zoals het worden van piloot veel te weinig. Zo zal er minder vraag naar technische studies ontstaan en de economie zal dan in Nederland verslechteren.

    Als laatst kunnen mensen de kosten van de lening na hun studies niet terug betalen, omdat er geen baangarantie is na het afstuderen van een bepaalde studie.

    Het leenstelsel pakt zeker niet positief uit voor de studenten. Daarom roep ik jullie op om vandaag samen met alle studenten te gaan demonstreren tegen het leenstelsel. Om het studiefinanciering te kunnen behouden.

    • hminkema says:

      Als hoofddoel denk ik dat je ‘overtuigen’ hebt gekozen, en ‘overhalen’ (=’activeren’) als subdoel. Je besteed immers de meeste ruimte aan de inhoudelijke argumentatie: waarom een afwijzende houding t.o.v. het leenstelsel verstandig is (volgens jou).

      Keurig de argumenten op een rij, uitmondend in een oproep. Structureel zit de tekst goed in elkaar.

      Wel bespeur ik een aantal taalfouten:
      – “het worden van piloot” is geen studie; “de pilotenopleiding” wel;
      – rood > rode kool, heet > hete aardappel; raar > rare jongen; maximaal > maximale schuld;
      – als je bedenkt welk woord er achter ‘Als laatst’ zou moeten staan, weet je ook hoe je ‘laatst’ moet schrijven;
      – ‘financiering’ is een vrouwelijk woord (eindigend op -ing); daarom krijgt het ‘de’ als lidwoord.

  5. Holesuit says:

    Met je mond open eten is onbeleefd en erg vies. Wat vind jij ervan om iemands mond open te zien tijdens het eten? Ik vind het walgelijk

    Onze mond bevat duizenden soorten bacteriën en met het aanstekelijke virus “Openmondritus” is met open mond eten erg gevaarlijk. Verder is het ook onbeleefd. Zo als Napoleon al zei: “Al is een edelman nog zo rijk, hij blijft een boer als hij zijn mond open houd tijdens het eten.”

    Ik vind het niet kunnen om met open mond te eten. Ik krijg kots nijgingen als ik iemand zie eten met zijn mond open. Tienduizend mensen per jaar sterven aan de ziekte “MOME” (Met Open Mond Eten), U wilt toch niet dat dit bij uw kinderen gebeurt?

    Met open mond eten is dus gevaarlijk en onbeleefd, zoals Napoleon zei: “Je wilt toch geen Openmondritus?”

    • hminkema says:

      Ik denk dat je ‘amuseren’ voorop hebt gezet, dat is voor mij tenminste de hoofdkwaliteit van dit tekstje. “Informeren” komt dan denk ik als tweede, en die is duidelijk ondergeschikt aan de eerste omdat je de informatie lekker verabsurdiseerd hebt🙂

      Maar ja, maar ja…. dan nog de taalfouten. Het moesten er nul wezen. Ik tel er een in de eerste alinea; twee (of eigenlijk drie) in de tweede alinea; drie in de derde alinea; en een in de laatste. Dat zijn er samen acht teveel. Spoor ze op!

  6. steve says:

    mijn tekst luidt

    DOE IETS

    doe niet zoals ik,
    doe iets

    • hminkema says:

      Moet jij soms ook elke dag op weg naar school onder deze brug door fietsen?

      http://bit.ly/1tmZmrx

      Als gedicht zeker geslaagd, van Deelderiaanse allure (zoek op: Jules Deelder). En inhoudelijk dik voor mekaar wat de opdracht betreft. ‘Amuseren’ en ‘overhalen’, wedden?

      Nu alleen nog het minimale aantal woorden zien te halen. Mmmmm….. dat wordt dus een dichtbundel🙂

  7. Anouk says:

    Economie

    De afgelopen jaren zit niet alleen Nederland, maar heel Europa in een economische crisis. Na een dalende periode waarin veel bedrijven faliet zijn gegaan en veel mensen hun banen hebben verloren. Begint de economie weer langzaam te stijgen, maar niet hard genoeg. Tegenwoordig worden mensen steeds ouder, waardoor er meer geld naar de gezondheidszorg moet. Een van de mogelijkheden om de economie sneller te laten stijgen is als consument meer uit te geven, waardoor de ‘motor’ van de economie sneller gaat lopen. Wanner u als als consument meer uitgeeft helpt u niet alleen de economie maar steunt u indirect de mensen die het zwaar hebben en afhankelijk zijn van de overheid en ook de mensen om hen heen.

  8. hminkema says:

    Raad ik het goed dat je ‘informeren’ voorop hebt gezet en ‘overtuigen’ op het tweede plan? De meeste zinnen zijn informatief; je aanbeveling om meer uit te geven is slechts het stluitstuk. Je redenering loopt prima.

    Dan de taalfouten. Een paar zijn karakteristiek voor disll… dyslex… dysxl… enfin, je weet wel wat ik bedoel. In het algemeen weet je je daarmee goed te redden. Een aanbeveling is wel om woorden waaraan je twijfelt (en eigenlijk iedereen wel), op te zoeken in een woordenboek. Zo had je ‘faliet’ kunnen voorkomen.

    Tot slot: je had van deze tekst twee alinea’s moeten maken. Waar zit volgens jou de ‘knip’?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s